Je bent een absolute topper als interieurontwerper, maar maakt dat je ook direct een goede ondernemer?
Ook al volg je elke training en cursus in je vakgebied en weet je hoe het zit met het matchen van kleuren en vormen. Als je alles over het vak weet, weet je dan ook voldoende over hoe je een bedrijf moet runnen of ben je dan eigenlijk de perfecte werknemer?
Veel creatieve ondernemers denken dat je vooral inhoudelijk moet investeren in het vak, dat daarmee je bedrijf een succes zal worden.
Er zijn ondertussen heel veel trainingen, tools en cursussen voor interieurprofessionals gemaakt. Allemaal om ervoor te zorgen dat je nog beter wordt in je vak. Maar, uiteindelijk krijgen de meesten het geld dat ze geïnvesteerd hebben er niet (of niet volledig) uit, omdat ze veel te weinig klanten hebben.
Zonde
Het is hartstikke zonde als je blijft investeren in jezelf als interieurprofessional, maar dat je niet beter wordt in het ondernemer zijn. Het is juist van belang om te investeren in beide! Je hebt klanten nodig om je passie te kunnen uitoefenen en die klanten aantrekken dat leer je door je ondernemersskills te ontwikkelen.
Ik zie dus best veel interieurprofessionals met moeite hun hoofd (en bedrijf) boven water houden, waardoor ze na een tijdje gedwongen zijn om weer (parttime) voor een baas te gaan werken.
Alleen maar omdat hun ondernemersskills minder ontwikkeld zijn dan hun vakinhoudelijke skills.
Dat is zo jammer en vervelend om te zien. Ik gun jou echt een succesvol bedrijf.
Juist voor deze ondernemers, en de ondernemers die dit scenario willen voorkomen, ben ik een boek aan het schrijven dat hen helpt met het opzetten van een succesvol interieurbedrijf.
Wil jij straks (1 oktober, start woonmaand) een van de eersten zijn die dit boek kan lezen?
Vanaf 26 september is het e-book in pre-order te bestellen.