Wil je als interieurprofessional succesvol zijn met jouw onderneming, dan is het belangrijk dat je de juiste doelgroep kiest. Een doelgroep die aansluit bij jouw stijl en die voor jou leuk genoeg is om dagelijks mee samen te werken. Of dit nu ouderen zijn of juist jonge gezinnen, het gaat erom dat jij met plezier aan het werk kan en genoeg opdrachten binnen krijgt.
Maar, hoe begin je met het vinden van de juiste doelgroep? Wat heb ik nodig om een doelgroep te bepalen die goed bij mijn stijl past?
In de basis is het belangrijk om vast te stellen wat jouw stijl is. Is deze modern, klassiek, industrieel of iets anders. Je moet in ieder geval weten welke stijl bij jou past. Je kan wel een bepaalde doelgroep uit gaan kiezen, maar als deze doelgroep totaal niet aansluit bij jouw stijl, is het begrijpelijk dat ze jou niet kiezen. Zorg er dus voor dat je bij jezelf blijft qua stijl. Denk daarbij aan bepaalde kleuren, vormen en materialen die je graag gebruikt. Maak deze stijl eigen, zorg dat het aansluit bij wat voor interieurs jij wilt gaan ontwerpen. Maak desnoods een moodboard van jouw woonstijl.
Van dit moodboard kan je de vertaalslag maken naar een eigen huisstijl en elementen gebruiken voor in blogs en social media posts.
Het gaat erom dat je dicht bij jezelf blijft met jouw stijl en manier van werken, zodat je zo lang mogelijk plezier houdt in het werk.
Wanneer je jouw eigen ontwerpstijl helder hebt, ga je kijken naar de doelgroep die aansluit bij jouw wensen en woonstijl. Daarnaast kijk je naar je kernwoord.
Doelgroep
Stel je voor: jouw woonstijl is modern-minimalistisch. Je houdt van natuurlijke en duurzame materialen en je kernwoord heeft te maken met designmeubelen. De doelgroep die je hebt gekozen zijn Jonge Gezinnen. Dan is de grote vraag: gaat dit een goede match zijn?
Uiteraard is er altijd ja te antwoorden op deze vraag, maar is dit een groep die groot genoeg is? En hebben jonge gezinnen het geld ervoor over om een designmeubel te kopen?
Dan is het OF heel belangrijk dat je bezig gaat met het bewust maken van de waarde van designmeubelen voor jonge gezinnen. OF je gaat kijken of er een doelgroep is die een betere match is met jouw woonstijl en kernwoord.
Misschien kan de doelgroep iets verschoven worden, zodat je wel gezinnen aan kan spreken, maar niet direct de gezinnen met jonge kinderen. Het kan best zijn dat gezinnen met tieners in huis, of die de kinderen al uit huis hebben, nog steeds bij de woonstijl passen en beter tegemoet komen met jouw kernwoord. Dat wil zeggen: de gezinnen die wat meer geld overhouden en ook daadwerkelijk durven kiezen voor een designmeubel, omdat ze geen jonge kinderen meer hebben.
Uiteindelijk kan je vrij specifiek ingaan op een bepaalde doelgroep. Daarin kan je aangeven in welke leeftijd de doelgroep valt, wat de samenstelling van het gezin is, wat het inkomen moet zijn, in wat voor soort huis ze wonen, etc.
Hoe specifieker je bent, des te beter kan je onderwerpen behandelen in jouw socials en blogs over de woonvragen/woonproblemen die zij hebben. Gaan de gezinnen van een twee-onder-een-kap woning naar een vrijstaande woning en verdubbeld het aantal vierkante meters? Deel tips over hoe je een grote ruimte toch gezellig kan maken. Gaat je doelgroep juist van een vrijstaande woning naar een appartement verhuizen? Dan kan je tips delen over hoe je een ruimte juist zo effectief en levensloopbestendig kan inrichten.
Hoe beter jij weet wie jouw doelgroep is, des te beter weet je waar jouw doelgroep tegenaan loopt. Daar kan je op inspringen. En door inspiratie en tips te delen, gaan mensen jou zien als expert in die doelgroep. De kans dat je daardoor vaker de ideale klant aantrekt, wordt ineens een heel stuk groter. Trouwens, de kans dat klanten daadwerkelijk voor jou gaan kiezen stijgt natuurlijk significant.
Verzadiging
Nu vraag jij je ook af: maar is de markt niet een keer verzadigd? Zijn er niet teveel interieurprofessionals in dezelfde vijver aan het vissen?
Nee, dat denk ik niet.
Juist door in te zetten op jouw persoonlijke stijl en kernwoord, ga jij jezelf zo onderscheiden dat het een specifieke doelgroep gaat aantrekken. En in die doelgroep zijn er altijd weer nieuwe klanten te vinden. Ze moeten alleen JOU wel weten te vinden.
Zorg dat je onderzoekt waar jouw doelgroep zich bevindt.
Is dat Facebook, Instagram of LinkedIn? Of kan je de doelgroep bereiken door actief de doelgroep op te zoeken door advertenties of redactionele stukken te plaatsen in een specialistisch magazine?
Onderzoek waar jouw doelgroep zich bevind, welke woorden ze gebruiken en wat hun woonvragen zijn. Zo kan je inspelen op hun behoeften en daadwerkelijk ook de doelgroep bereiken met jouw berichten.
Denk je nadat je de doelgroep hebt vastgesteld dat ze direct allemaal aan je deur komen kloppen?
was het maar zo’n feest!
Laat jezelf zien, deel tips en inspiratie. Wees zichtbaar.
Want, zonder actie geen reactie.
Heb jij de juiste doelgroep al gevonden en weten ze jou ook te vinden?
Wil je meer leren over ondernemen als creatieve ondernemer? Lees dan mijn blogs of meld je aan voor het coachingstraject. Meer tips deel ik via Insta